Už niekoľko rokov sa uverejňujú na sociálnych sieťach vtipy, videá a rôzne fotky s tématikou mama a víno. Tento pojem známy v anglicky hovoriacich krajinách ako „wine mom“ vínna mama sa teší veľkej popularite a vznikol začiatkom storočia, presnejšie okolo roku 2005. Dnes rozmýšľam o tom, či „kultúra pitia vínnych maminiek“ náhodou nesmeruje k poriadnej opici.
Výkladový slovník
Mám rád, keď sa moja anglická slovná zásoba sa obohatí o slangové výrazy. Nekonečným zdrojom týchto výrazov nám môže byť napríklad „urbandictionary“, ktorý vínnu mamu opisuje nasledovne:
„Žena v stredných rokoch, obyčajne matka, ktorá má rada pitie bieleho alebo červeného vína. Zvyčajne ho kupuje v supermarkete, kde si vymieňa dôležité lokálne informácie s inými príslušníčkami podobného veku. Bežným zdrojom konverzácie, a nie jediným, sú: otravné deti, idiotský manžel, príspevky na deti alebo do škôl na výuku, sused, ktorý miluje drámu a samozrejme hádky, iný sused, ktorý neudržuje trávnik, neupratuje spoločné priestory alebo má otravného psa.
Predpokladám, že opis je dostačujúci a pre záujemcov si dovolím upozorniť na výraz „vodka aunt“ a „weed cousin“. V prípade záujmu spracujem rodinných príslušníkov do iného článku. Napíšte do komentára na FB.
Nepijem sama, keď je pes doma…
Mama meme
- Jaj, nespomínam si, mám kúpiť víno alebo mlieko?
- Podprda dole, ruka hore, sladké povolené, víno otvorené… (voľný preklad z pohára pre mamy)
- Doktorka mi povedala, že by som mala piť viac vína. Teda, od nejakého času ordinujem a nazývam sa doktorkou…
Klasické internetové mémy, ktoré sa šíria rýchlosťou požiaru na sociálnych sieťach alebo v médiách. V podstate to začalo po druhej svetovej vojne kedy sa predávalo, v porovnaní s pivom a destilátmi, najmenej vína. Marketing bol cielený na americké ženy v domácnosti, ktoré nakupovali v miestnych potravinách.
Rovnaká taktika bola použitá v 80-90-tych rokoch kalifornskými vinármi v súvislosti s odrodou chardonnay, ktorého bolo toľko, že američanky začali používať frázu: „Everything, but not chardonnay! (čokoľvek-všetko, len nie chardonnay ) Síce milióny litrov tejto bielej odrody vyvolali nakoniec averziu, no splnilo to účel. Podľa štatistiky z roku 2005 ženy mali 80 percentný podiel na nákupoch všetkého predaného vína v USA. Z vína sa postupne stal symbol akejsi pohody a zbavenia sa stresu.
Rozhodla som sa odmeniť po dlhom týždni pohárikom kvalitného vínka.
A potom som zistila, že je utorok ráno…
Vtipy o materstve – kedy je dosť?
S rozmachom sociálnych sietí sa úroveň komunikácie nezlepšila, ba naopak zhrubla. Vtipy o mamách a pití vína sú vulgárnejšie a neviem, či je to len môj pocit, ale otvorene nabádajú k nestriedmej konzumácii alkoholu. Nechcem byť puritán a zdieľam právo na osobný priestor, a že na niečo musíme umrieť, ale my ako spoločnosť máme na to dvojaký meter.
Príkladom môže byť naša celebrita, jej výsosť, queen Plačková. Ruka hore, iné dole a hodím si to na IG, aby som mala viac sledovateľov. Iná biela matka zo strednej vrstvy, vyvádza rovnako na FB a má kopu zdieľaní. Veľká sranda samozrejme.
Iná situácia by nastala, keby nejaká matka rómskeho pôvodu rovnako zo strednej vrstvy, zdieľala podobné video. V akom duchu by sa niesli zdieľania?
A tu nastáva veľa otázok? Prečo nie je pivná mama, alebo koktejlová mama? Na vínneho otca už nevyšlo? Nech sa na to pozerám akokoľvek, vychádza mi len z toho len jeden veľký marketing a mužský šovinizmus. Na jednej strane nás výrobcovia masírujú reklamou a na druhej nás vyzývajú k striedmemu pitiu, pohár vína neuškodí, celá fľaška áno, ale keď klesnú predaje a je nadbytok vína, tak si vymyslia podobný mém
Neznášam, keď mi niekto hovorí, že nepotrebujem alkohol, aby som sa zabavila. Jasne, tiež si nepotrebuješ obuť tenisky, keď ideš behať…, ale bohovsky ti to pomôže!
Osobný priestor
Matka je lepidlom rodiny, drží nás všetkých pohromade. Obetavosť, nezištnosť a láska sú základným postojom všetkých matiek. Ale ako každý človek, potrebuje oddych a čas pre seba. Zasmiať sa na sebe a humorných situáciách materstva je jedna vec, no neznevažujme ho. Nechajme svojím polovičkám alebo mamám čas pre ich záľuby, kľudne aj pri víne…
Jozef Milčík
Autor článku
Žijem vínom, šírim kultúru vína, hodnotím vína a píšem recenzie. Pracoval som dlhé roky v gastronómii, žil som ňou. Som vyslúžilý sommeliér s 20-ročnou skúsenosťou v oblasti obchodu s vínom, v gastronómii, budovania značiek a investícií do vína.